
For å være helt ærlig
og det skal man jo: Jeg er ikke helt sikker på om alle norske firma egentlig behøver den tilstedeværelse de i dag har på internett, utover det å bruke e-post, noe jeg mener alle må ha, men har de først tatt investeringen det innebærer å lage egene sider, så er det jo helt greit å gjøre det beste utav det.
Optimalisering
Helt optimalt blir det vel aldri og skulle det være mulig å oppnå det optimale, så er det vel ingen tvil om at det koster mer enn det er verdt. En artikkel om optimalisering er publisert på sorze4 sine nettsider. Den er litt mer omfattende enn dette korte blogginnlegget.
Kort oppsummert; det er noen faktorer som er vesentlig og verdt å huske:
Tekst i bilder, flash, AJAX og javascript registreres normalt ikke av søkemotorer. Teksten du legger der hjelper altså ikke på i forhold til din søkemotor ranking.
Tittelen på siden er kanskje noe av det viktigste. Den må være beskrivende for innholdet og fengende nok til at den blir klikket på når den kommer opp blant søkeresultatene. Optimalisering i forhold til brukeren er vel så viktig som søkemotorene. Det hjelper lite å komme først hvis nr. 2-3-4 osv. ser mer interessant ut.
Ha en blogg som linker mot sidene dine, som f.eks. denne, eller bruk Twitter til å annonsere nyheter på sidene dine regelmessig. Det gir deg et bedre resultat i forhold til søkemotorer.
Til slutt; tidligere nevnte artikkel inneholder en god del mer informasjon og er kanskje nyttig for deg, hvis du har interesse for dette temaet. For de som vurderer om de skal betale for en slik tjeneste så vil jeg bare si; glem det! Det er mitt råd.
Kan du ikke gjøre det selv så oppnår du en lavere pris og et bedre resultat med å annonsere på Facebook, eller Google.
No comments:
Post a Comment