Man kan se på Facebook og Twitter som en mulighet til å skape oppmerksomhet rundt og få publisert informasjon om egen bedrift, egne produkter til millioner av brukere.
Sannheten er vel kanskje at sjansen for å gjøre feil, er større en sjansen for å lykkes, men det er kanskje ikke en grunn for å la være å prøve. Det finnes kanskje ikke ett svar på hva som er riktig, så de fleste må nok prøve seg frem og se hva som fungerer.
Det som i alle fall er helt sikkert er at en strategi for sosiale medier må være langsiktig. Med mindre man annonserer seg til "følgere" vil jo innsatsen ha et begrenset nedslagsfelt. Det tar tid å bygge et nettverk.
Hva er formålet?
Før man legger strategien må man kanskje spørre seg selv hva formålet er og hva man ønsker å oppnå.
Hva fungerer best?
Skal man satse på Facebook og Twitter er det kanskje en fordel å tilrettelegge bedriftens internettsider slik at brukere kan stå for reklamen. Med unntak av annonsering av nyheter har kanskje brukernes egen aktivitet mest verdi. En bruker som publiserer noe om ditt selskap/produkt på egen side er kanskje mer troverdig enn et selskap som forsøker å tjene penger. Brukeren annonserer for deg, på sin egen side, til sine egne venner.
Strategivalg
For de fleste står valget mellom å kommunisere med/til en liten begrenset gruppe. Kanskje allerede eksisterende kunder (og noen konkurrenter), eller man kan ha en strategi som går ut på å samle flest mulig "følgere", for å bruke det som dokumentasjon på at selskapet, eller produktene man promoterer er populære.
Hvordan får du tusener av tilhengere?
Facebook oppfordrer aktivt til annonsering på Facebook. Har man en strategi om å få flest mulig "følgere" er man kanskje nødt til å betale. Å foreslå siden for egne venner har kanskje sine begrensninger. Det har en tendens til å stoppe opp når alle venner av ren høflighet har meldt seg på.
Er strategien å skaffe seg flest mulig tilhengere bør man kanskje heller vurdere verktøy som Twiends. Twiends har et poengsystem. Du får poeng for å følge andre. Disse kan du igjen gi bort til de som følger deg, eller du kan kjøpe poeng, eller såkalte "seeds" som det heter.
Ønsker du bare tilhengere, eller "følgere" fra Norge så kan du sette slike begrensninger, men er formålet å samle flest mulig, så spiller det kanskje ingen rolle hvor de kommer fra.
No comments:
Post a Comment